صفحه شخصی پدرام اعظم‌پناه (پدرو پناه)

صفحه شخصی پدرام اعظم‌پناه (پدرو پناه)

ما نسلی هستیم که مهم‌ترین حرف‌های زندگی‌مان را نگفتیم، تایپ کردیم!
صفحه شخصی پدرام اعظم‌پناه (پدرو پناه)

صفحه شخصی پدرام اعظم‌پناه (پدرو پناه)

ما نسلی هستیم که مهم‌ترین حرف‌های زندگی‌مان را نگفتیم، تایپ کردیم!

دوست دارم با دوستام دوست باشم!

‏روابط من با دیگران، ارتباطی به روابط دیگران با کسانی که با من در ارتباطند، ندارد! اگه من یه دوست دارم که دوس نداره با دوست من دوست باشه، انتخاب خودشه. دوست من حق نداره بگه چون من دوس ندارم با دوست تو دوست باشم، توم با دوستت، دوست نباش! واضحه یا توضیح بدم؟

فرصت یا نصرت؟

من همیشه فکر می‌کردم آدمیم که به آدما فرصت می‌دم خودشون رو ثابت کنن، ولی الآن متوجّه می‌شم گاهی وقتا زیاده روی می‌کنم! یعنی به جای اینکه به آدما فرصت بدم خودشونو نشون بدن، خیلی سریع یه تصویر ذهنیه غیر واقعی از آدما واسه خودم می‌سازم، و بعد انتظار دارم طی این فرصتی که به اون شخص دادم، خودشو به اون تصویر ذهنی‌ای که ازش ساختم نزدیک کنه! و این به شدّت بعداً برای خودم غذاب آور می‌شه. باید یاد بگیرم اون فرصتی که لازمه رو به طرف بدم که خودشو نشون بده. همونطوری که ذهنیّت بد داشتن می‌تونت مخرب باشه، ذهنیّت زیادی خوب هم می‌تونه در نهایت نا امید کننده باشه. و این نا امیدی از آدما واسم سالهاست آزار دهندس.

شاید یکم پیچیده شده باشه ولی می‌تونم یه مثال بزنم! مثلاً من با یه شخص جدیدی دوست میشم، به اسم مثلاً اصغر! بعد خیلی زود، همین که میبینم اصغر ظاهر موجهی داره و انگار حرف زدن باهاش هم واسم لذّت بخشه، یه تصویری از اصغر توی ذهنم میسازم که بعداً میفهمم با واقعیت خیلی فاصله داشته! مثلاً توی تصویر ذهنیم، اصغر آدم صادقی باید باشه، اصغر آدم منطقی‌ای باید باشه، اصغر آدم متریالیستیکی نیست، اصغر آدم متعصبی نیست، اصغر حتماً بیسیک علم رو می‌دونه، اصغر فکر باز و انعطاف پذیری داره، اصغر فلان، اصغر بی‌سان! و بعد از اصغر انتظار دارم که شبیه تصویر ذهنیه من باشه! بعد یه جایی یهو میفهمم که ای بابا، اصغر چرا صادق نبود؟ اصغر چرا در‌وغ گفت؟ اصغر چرا بعضی وقتا مثل رائفی‌پور و قمشه‌ای یه جاهایی گ*ز رو ربط می‌ده به شقیقه؟ اصغر چرا انقدر ارزش‌های زندگیش مادیه؟ اصغر چرا احتمال نمی‌ده از ایرانی باهوش‌تر هم هست؟ اصغر واقعاً فکر می‌کنه انسان‌ها از نسل آدم و هوا هستن؟ اصغر واقعاً فکر می‌کنه غذا پختن فقط وظیفه‌ی زناس؟ اصغر هزار و یک گیر و گور...

من باید یاد بگیرم، این فرصت رو به آدما بدم که تصویر خودشون رو خودشون توی ذهن من، پیکسل به پیکسل و در طول چندین سِشِن مختلف با شرایط متفاوت، شکل بدن. باید یاد بگیرم صفر مطلق باشم. نه منفی، نه مثبت. خنثای خنثی. نه اسیدی، نه بازی! سدیم کلرید خالی! دیگه خیلی اگه خواستم به خودم حال بدم، مثبت یک باشمو یه ذره سیتریک اسید! نه از همون اول مثبت ده باشم و هیدروکلوریک اسید!

خلاصه این داستان ادامه دارد. شب بخیر!

سینمای ایزوله! از ۳۰ ژانویه تا ۶ فوریه ۲۰۲۱

فستیوال فیلم گوتنبرگ  امسال، به هر چیزی شبیه جز یه فستیوال فیلم معمولی! 

بدون انبوه جمعیّت مردم! بدون بلیط‌های فروخته شده! بدون سینما و تماشاگر! تمرکز فستیوال فیلم امسال روی «فاصله‌ی اجتماعی»، و دنیای جدیدیه که بعد از پندمیک کرونا به وجود اومده. «فیلم» برای ما چه معنایی پیدا می‌کنه، وقتی فاصله‌ی اجتماعی تا حدّی زیاد می‌شه که در واقع همه با هم و نهایتاً تنهاییم؟ برای پیدا کردن جواب این سوال، «فستیوال فیلم گوتنبرگ» امسال، یه حرکت خیلی متفاوت زده، و یه سینمای کاملاً متفاوت، در نظر گرفته...

فقط شما و اقیانوس و شصت فیلم! یه سینمای کاملاً ایزوله، وسط جزیره‌ی «پَتِر نُستِر» (Pater Noster)، روی لبه‌ی مجمع الجزایر گوتنبرگ، دقیقاً آخرین جزیره از لحاظر دسترسی، جایی که بی آب و علفه و باد‌های شدید، موج‌های غول‌آسایی ایجاد می‌کنند! 

فقط یه نفر می‌تونه‌ی تجربه‌ی یک هفته زندگی توی همچین سینمایی رو تجربه کنه، و اون شخص با مصاحبه انتخاب می‌شه! بدون گوشی تلفن و موبایل، بدون هیچ دوست یا خانواده‌ای! فقط شما، دریا و ۶۰ فیلم! پیشنهاد می‌کنم ویدئو‌ی ضمیمه شده به این پست رو ببینید. «فستیوال فیلم گوتنبرگ» دنبال یه «خوره‌ی فیلم» میگرده، که با جلوی دوربین قرار گرفتن مشکلی نداشته باشه.

اگه دوس دارید شما اون شخصی باشید که یه هفته‌ی ایزوله رو توی جزیره‌ی «پَتِر نُستِر» (Pater Noster) تجربه می‌کنه، توی وبسایت «فستیوال فیلم گوتنبرگ» برای مصاحبه اپلای کنید. 

برای هفت روز توی جزیره تنها خواهید بود، و دسترسی کامل به هر ۶۰ فیلم فستیوال ۲۰۲۱ رو خواهید داشت. تمام مایحتاج اون یک هفته به شما داده می‌شه، با قایق به جزیره برده می‌شید، و بعد از یه هفته از جزیره برگردونده می‌شه! ولی وقتی اونجایید، فقط خودتونید! و فیلم‌ها. تجربیات این یک هفته‌ی شما با دوربین به شکل ویدئو ریکورد و پخش می‌شه، و صحبت‌های شما رو تمام دنیا می‌تونند آنلاین دنبال کنن! 

قراره این یه هفته، از ۳۰ ژانویه تا ۶ فوریه باشه، ولی اگه شرایط هوایی جوری باشه که دریا نا آروم باشه و دسترسی به جزیره امکان پذیر نباشه، ممکنه این بازه‌ی زمانی عقب و جلو بشه.

دوتا سینمای ایزوله‌ی دیگه هم در کنار این سینمای جزیره، افتتاح میشه‌، که یکیش توی یه سالن ورزشی خالی و یکیش توی یه خانه‌ی تئاتر خالی، با همین تِم، برگزار می‌شه، که برای اونا هم می‌تونید توی وبسایتشون ثبت‌نام کنید. 

کلاً پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بشتر از جزئیات فیلم‌ها و برنامه‌هاشون، یه سری به وبسایت «فستیوال فیلم گوتنبرگ ۲۰۲۱» بزنید، جالبه!

این پست رو برای دوستای خوره‌ی فیلمت بفرس، شاید تونستی یه هفته‌ی رویایی (واسه من که کابوسه) بهش هدیه بدی! توی گروه «کی میدونه؟» جواب این سوال رو بنویسید! شما حاضرید یه هفته به اون جزیره برید؟ چرا نه، چرا آره؟


شادی باشه ☺️